Пов'язані профайли художників
Пов'язані роботи художників
«Своєрідною емблемою українського постмодернізму стала картина Арсена Савадова “Смуток Клеопатри” (1987 р.). На ній зображено чоловікоподібну матрону верхи на тигрі. Картина сповнена іронічної цитатності: широкоплеча Клеопатра подібна до “Колгоспниці” В. Мухіної, титанічних “баб” Є. Вучетича; та й сама композиція — це парафраз “Принца Бальтазара Карлоса” Д. Веласкеса. Це звернення до Веласкеса, мабуть, не є випадковим, тому що Київ у колишньому і Радянському Союзі мав єдиний оригінал цього художника — “Інфанту І, Маргариту”, яка визнана своєрідною візитною карткою міста, а сам Київ — містом Веласкеса. Суто київські асоціації викликає картина позою Клеопатри, яка нагадує кінні пам’ятники Богданові Хмельницькому та Щорсу, і вільно варіює тему “українського хаосу”.
Сама картина — це своєрідна надметафора з невичерпністю змістів та ходів, натяків на щось, що може і здійснитися, й не здійснитися в ролі значеннєвого образу.
Образний лад картини конструктивно вивірений, і водночас вона невимушено артистична за виконанням. Особливий настрій створюється зухвалістю кольорового рішення: червоний контур навколо фігури тигра, блакитний жезл у руці, драпірування, а також доісторичний пейзаж, низька смуга обрію.
Кожна деталь — як вулкан чи рокальна абстрактна деталь на першому плані, — підсилює двоякість, абсурдність, псевдореальність картини.
У статиці картини відчувається свідомо прихована автором енергійність, а у вмінні деформувати форми — своєрідна антипластика.
Картина не вписується в жодну зі звичних систем художнього мислення: в ній є щось від холодного раціоналізму “гіперреальності”, є відгомони гри “концептуального мистецтва та сюрреалізму, певна екзотика соцарту і чуттєвості абстрактного експресіонізму”; а загалом їй притаманні глибокий постмодерністський метафоризм, який принципово відрізняється від традиційної метафоричної асоціації, де є загадка та відгадка, мораль притчі, на яку натякає автор[1]».
[1] [Електронний ресурс]: http://coolreferat.com/Українська_культура_198090-х_років_часть=4