Олена Червоник про Марину Скугарєву: про серію «Добрі домогосподарки». З кураторського тексту, 2012


Опублікований коментар

Інтернет часто стає вихідною точкою і для робіт Марини Скугарєвої, яка запозичує вербальні та поведінкові моделі учасниць чатів жіночих віртуальних форумів. Художниця роздруковує такі переписки, що вміщують численні поради й обговорення належного домогосподарювання та правильного поводження із чоловіками, й використовує роздрукований папір для створення швидких замальовок жіночих постатей, які перетворюються на візуальні портрети інтернет-провісниць “справжньої жіночності”.

Художні засоби, що мисткиня використовує для створення серії “Добрі домогосподарки”, становлять важливий аспект у проблематизації позиції жінок в мистецтві не тільки на рівні зображених об’єктів, а ще й на рівні суб’єкта дії. Ескізний характер роботи підкреслює умови праці жінки-художниці, яка часто має змогу створювати мистецтво лише “між плитою та кухоним столом”. В патріархальному суспільстві професійні обов’язки жінки поступаються місцем вимогам щодо піклування про родину й домогосподарство. Великі, масштабні, довготривалі художні роботи в історії мистецтва, як правило, співвідносяться з ознакою маскулінності. Але зовсім не тому, що жінка-мисткиня не здатна на подібні проекти, а тому, що вона просто не має часу на їх виконання. Своєю серією кулькових замальовок на папері невеликого формату Скугарєва підкреслює ґендерні та соціальні обмеження, з якими стикається жінка-художниця.