Сергій Панич. Поранений птах. 1988. Полотно, олія. 170 × 160 см

Автор роботи

Розміри: 170 см x 160 см

Категорія: Живопис

Техніка: живопис

Матеріали: олія, полотно


Створено: 1988 р.

На замовлення / за підтримки: Під час пленеру в Седневі, за підтримки Спілки художників України

Місце створення: Седнів, Чернігівська обл., Українська РСР

Місце знаходження: Національний художній музей України, Київ, Україна

Опис роботи

«Поранений птах» належить до раннього періоду творчості Сергія Панича. Виконано цю роботу 1988 року під час перебування на пленері в Седневі.

Художник зобразив чоловіка на тлі чи то світанкового, чи то призахідного неба, він притискає до себе величезного птаха, який стоїть на землі, розгорнувши крила. Погляд людини спрямовано догори, а голова птаха схиляється до землі. За рахунок різноспрямованих рухів композиція напрочуд динамічна. Художник використав низьку лінію горизонту, що додає всій сцені монументальності. У цьому творі Панич не пориває остаточно з реалістичним методом, але його живописна мова стає експресивнішою. Художник «ліпить» форму широкими динамічними мазками, колорит будує на тонких нюансах червоного й коричневого.

Олександр Якимович, аналізуючи пізньорадянське мистецтво, пише: «Майстри різних груп і художніх центрів займалися в останні роки життя Імперії схожими проблемами: відбивали мертве життя, нерухомий рух, всесильне безсилля, пустий достаток та інші такі феномени»[1]. Так і герої Сергія Панича при всій їхній динаміці і монументалізмі, здається, загрузли в землю і не можуть рухатися, вони всесильні й безсилі одночасно.

У роботі підкреслено відчуття тривоги, внутрішнього страху, трагізму й розгубленості. Тематично сюжет вписується в рамки соціально-філософських роздумів, що в пізніших серіях художника переросте в біблійні і релігійні ремінісценції, а людина в них перетвориться на символ, знак.

[1] Якимович, Александр. Полеты над бездной. Искусство, культура, картина мира. 1930–1990. — М.: Искусство–XXI век, 2009. — 464 c.

Історична довідка

1988 — розпал Перебудови, час політичних та економічних реформ, що проводилися М. Горбачовим в СРСР з 1985 по 1991 рік. Цей час характеризувався проголошенням політики гласності — пом’якшення цензури в ЗМІ, зняття раніше табуйованих тем. В мистецтві художники відходять від реалістичного методу та знаходяться в пошуках власної пластичної мови.

Виставки

Звітна виставка молодих художників України «Седнів 88» (1988.07.15 - 1988.07.25)
Олександр Соловйов (куратор), Гліб Вишеславський, Марко Гейко, Роман Жук, Павло Керестей, Сергій Панич, Олександр Ройтбурд, Олександр Бабак, Олександр Сухоліт, Павло Маков, Олена Паламарчук, Володимир Кабаченко, Ігор Зайцев, Габріел Булеца, Володимир Богуславський, Анатолій Хмара, Олександр Новіковський, Юрій Пшеничний, Володимир Іванов-Ахметов, Олена Кудінова, Валентин Мальченко, Сергій Цилов, Сергій Кононов, Василь Юдін, Оксана Сердюк, Сергій Хаджинов, Олег Дергачов, Ігор Броун, Людмила Волошаненко, Андрій Полоник, Тамара Бабак, Людмила Свида, Богдан Чернецький, Тетяна Лисенко, Сергій Бережненко, Леонід Богинський, Олександр Львович, Тетяна Місковець, Наталя Максимова

Українська Нова хвиля. Мистецтво другої половини 1980-х — початку 1990-х років (2009.09.18 - 2009.11.01)
Оксана Баршинова (куратор), Валерія Трубіна, Максим Мамсіков, Сергій Панич, Микола Трох, Дмитро Дульфан, Леонід Вартиванов, Олександр Гнилицький, Юрій Соломко, Дмитро Кавсан, Ілля Чічкан, Гліб Вишеславський, Арсен Савадов, Савадов-Сенченко, Георгій Сенченко, Олег Голосій, Кирило Проценко, Василь Рябченко, Марина Скугарєва, Анатолій Ганкевич, Група Ганкевич-Мігас, Леонід Войцехов