Автор роботи
Розміри:
Категорія: Перформанс, Інсталяція
Матеріали: відеодокументація, дерев'яний ящик, оздоблений всередині червоним оксамитом, латунні букви, текст
Створено: 1994 р.
На замовлення / за підтримки: За підтримки Центру сучасного мистецтва Сороса (м. Київ, Україна)
Місце створення: Воєнний корабель «Славутич», м. Севастополь, АР Крим, Україна
Опис роботи
Художники зробили невеликий дерев’яний ящик, оздобили його зсередини червоним оксамитом та помістили туди три виготовлені з латуні букви. Ці три букви позначали різницю між російським та українським алфавітом. Крім того, художники додали табличку з лозунгами «Дивчатки, гуртуемось! Хлопцы, едняемось!». Табличку було оформлено подібно до оформлення в державних структурах — у жовто-синіх кольорах, що апелює до національного прапору України.
Після цього учасники групи запропонували власний дизайн «червоного кутка» 12 державним структурам та задокументували цей процес. На виставці «Алхімічна капітуляція» інсталяція «Ящик з трьома буквами» був оформлений у вигляді ідеологічного кутка, який складався з трьох елементів: таблички, ящика та відеодокументації.
Коментар дослідника
У цьому проекті художники звернулися до радянської традиції «червоних кутків» — спеціально відведених місць у кожній державній структурі, що мали на меті ідеологічну пропаганду. Художники запропонували власне оформлення «червоного кутка» з новою символікою, релевантною до потреб складного перехідного періоду, звертаючись у такий спосіб до суперечок щодо вживання мови — російської чи української, які часто ставали інструментом для політичних маніпуляцій.
Показовим є той факт, що проблема національної ідентичності, співвідношення російського і українського розвиватиметься деякими з учасників «Групи швидкого реагування» і надалі, коли кожен з них піде самостійним творчим шляхом: зокрема, цьому питанню була присвячена виставка Сергія Браткова «Україна» (2010, PinchukArtCentre, Київ, Україна).
Історична довідка
Цей проект створювався за часів соціально-політичних змін, коли старі символи поступово витіснялись з культурного простору (часто ця ініціатива йшла від влади), а нові ще не з’явилися, а політика українізації зустрічала неоднозначну реакцію населення.
Виставки
Арт-акція (1994)
Група швидкого реагування
Алхімічна капітуляція (1994.07.20 - 1994)
Марта Кузьма (куратор), Олександр Гнилицький, Наталя Філоненко, Максим Мамсіков, Арсен Савадов, Ілля Чічкан, Георгій Сенченко, Савадов-Сенченко, Група швидкого реагування, Олег Тістол, Микола Маценко, Олександр Харченко, Фонд Мазоха, Андрій Сагайдаковський
Анонімне суспільство (2017.10.27 - 2018.01.07)
Тетяна Кочубінська (куратор), Сергій Ануфрієв, Євгенія Бєлорусець, Сергій Братков, Леонід Войцехов, Жанна Кадирова, Сергій Попов, Кирило Проценко, Роман Пятковка, Олександр Ройтбурд, Василь Цаголов, Олександр Чекменьов, Оксана Чепелик, Лариса Резун-Звездочетова
Джерела
- Alchemic Surrender // Essays by Marta Kuzma and prof. Andew Benjamin; published in conjunction with the exhibition in Sevastopol, on board the Battelship Slavutych, July 1994, organized by the Soros Centre for Contemporary Art, Kyiv. — Vanmelle, 1998. — 119 p.
- Kirsh A. The Ukrainians at the DAAD Gallery, Berlin [Electronic resource]
- Бояринов Д. (30.06.2014) Что такое постсоветский человек? Сергей Братков о роли художника до и после распада СССР, приметах эпохи, провокациях и духовности [Электронный ресурс]
- Журнал о фотографии «5,6» / К.: Школа Фотографии Виктора Марущенко, 2012. — №7. — 63 с.
- Сидлин М. (02.02.2007) Искусство брутальной иронии: почему Сергей Братков снимает детей, омоновцев и металлургов [Электронный ресурс]