Cергій Солонський. 1998. Серія «Самогонщики». Cерія кольорових фотографій. 30 × 45 см

Автор роботи

Розміри: 30 см x 45 см

Категорія: Фотографія

Техніка: кольоровий друк

Матеріали: фотопапір


Створено: 1998 р.

Місце створення: Харків

Опис роботи

«Самогонщики» — серія кольорових світлин, на яких зображені сусіди Сергія Солонського, які займались самогоноварінням.

Епіграфом до «Самогонщиків» Солонського можна було б обрати рядок «… У времени на дне» з одного вірша поета та прозаїка Варлама Шаламова. Соціальність тут виступає не як тема або предмет зображення, це його об’єктивна якість, яка дає підґрунтя для подальших інтерпретацій. Але ці варіанти інтерпретацій йдуть напряму від глядача, через відсутність дистанції між моделями та авторами, який ніби «зливається» із середовищем.

Чи не вперше відмовляючись від монохромності, фотограф остаточно стирає ознаки власної авторської присутності, надаючи реципієнту «карт-бланш» у визначенні перспективи сприйняття серії — як втілення ментальності, історичних змін або специфіки мови документалістики тощо.

Коментар дослідника

Епізоди з життя люмпенізованого середовища, зафіксованого у серії «Самогонщики», є втіленням однієї з програмних установок харківського фотомистецтва 1980-х – 1990-х рр. Його мету сформулював в одному з інтерв’ю Борис Михайлов:

«Какая задача стояла у фотографов и художников андеграунда? Не отдавая себе отчёта, мы занимались выравниванием  избыточного советского; при этом нужно было найти такие средства, чтоб тебя не посадили. Все это служило  главному  делу – де-героизации  советского. Весь художественный процесс андеграунда становится понятнее, если рассматривать его с этой точки зрения. Мы жили в среднее время, когда героизм и пафос были ложью. И де-героизация с ироническим и скептическим отношением к жизни и идеологии была главной составляющей  времени, его историческим ощущением. При этом в таком способе отражения реальности  было художественное выравнивание исторического образа»[1]

[1] Сандуляк А. Харьковская школа фотографии: Борис Михайлов [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://artukraine.com.ua/a/kharkovskaya-shkola-fotografii–boris-mikhaylov-/#.V0tCd49OJMs

Історична довідка

Епізоди з життя люмпенізованого середовища, зафіксованого у серії «Самогонщики», є втіленням однієї з програмних установок харківського фотомистецтва 1980-х – 1990-х рр. Його мету сформулював в одному з інтерв’ю Борис Михайлов:

«Какая задача стояла у фотографов и художников андеграунда? Не отдавая себе отчёта, мы занимались выравниванием  избыточного советского; при этом нужно было найти такие средства, чтоб тебя не посадили. Все это служило  главному  делу – де-героизации  советского. Весь художественный процесс андеграунда становится понятнее, если рассматривать его с этой точки зрения. Мы жили в среднее время, когда героизм и пафос были ложью. И де-героизация с ироническим и скептическим отношением к жизни и идеологии была главной составляющей  времени, его историческим ощущением. При этом в таком способе отражения реальности  было художественное выравнивание исторического образа»[1]

[1] Сандуляк А. Харьковская школа фотографии: Борис Михайлов [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://artukraine.com.ua/a/kharkovskaya-shkola-fotografii–boris-mikhaylov-/#.V0tCd49OJMs

Виставки