Василь Цаголов. Вимушене насилля (Кримінальний тиждень) 1994. Фотофільмоповість, слайд-фільм. Серія з 30 кольорових і чорно-білих фотографій. 60 × 60 см

Автор роботи

Робіт у серії: 28 (можливо 30)

Розміри: 60 см x 60 см

Категорія: Фотографія

Техніка: аналогова фотографія

Матеріали: фотографія


Створено: 1994 р.

На замовлення / за підтримки: [?]

Місце створення: [Київ?]

Місце знаходження: [?]

Опис роботи

У цій серії Цаголов використав кінематографічну мову кримінальних фільмів і створив образи, які вражають своєю видовищністю. Серію побудовано як послідовність кінокадрів, що відсилає до популярних у той час кримінальних фільмів, особливо фільмів Роберта Родрігеса і Квентіна Тарантіно1 [1]. Кожне зображення — це постановочна фотографія, зроблена як «кримінальна хроніка», доповнена «субтитрами», що їх написав сам художник нарочито грубою мовою, яка імітує риторику гангстерських фільмів.

Це одна з перших серій в українському мистецтві, яка порушує проблему естетизації насильства в медіа. У цій роботі насильство проявляється як щось жорстоке і жахливе, але водночас постає в поетизованому, привабливому вигляді.

Головними героями постановок Цаголова стали сам художник і його друзі з мистецького середовища, а весь процес створення робіт підтверджує заяву художника: «Я працюю, щоб отримувати задоволення»2 [3].

Зйомка, яку здійснював Микола Трох, частково проходила в стінах сквоту на вул. Паризької Комуни в Києві.

1Сам художник стверджує, що його «Кримінальний тиждень» з’явився за два тижні до офіційної прем’єри фільму Тарантіно «Кримінальне чтиво» (1994).

2Сидор-Гібелинда, Олег. Кримінальне чтиво (Українська версія) // Україна. — 2008. — № 9. — С. 86.

Коментар дослідника

Вочевидь, існує, як мінімум три варіанти цієї роботи. Перший — під назвою «Вимушене насилля», що подається в каталозі виставки «Київська мистецька зустріч». Другий — під назвою «Кримінальний тиждень» із дещо відмінною композицією та іншими титрами (на прикладі однієї фотографії). Третій — під назвою «Кримінальний тиждень», знов з відмінною композицією та відсутніми титрами. Останній експонувався на виставці «На межі. Українське мистецтво 1985–2004» в PinchukArtCentre

Різні варіанти цієї роботи експонувалися на виставці «Вільна зона» в Одесі 1994 року, «Київська мистецька зустріч» у Києві 1995 року та «На межі. Українське мистецтво 1985–2004» у Києві 2015 року

Виставки

Вільна зона (1994)
Михайло Рашковецький (куратор), Олександр Ройтбурд (куратор), Олександр Гнилицький, Ілля Чічкан, Василь Рябченко, Гліб Вишеславський, Кирило Проценко, Максим Мамсіков, Олег Тістол, Василь Цаголов, Анатолій Ганкевич, Олександр Ройтбурд, Фонд Мазоха, Олександр Шевчук

Київська мистецька зустріч (1995.11.03 - 1995.11.19)
Валерій Сахарук (куратор), Єлена Селіна (куратор), Роберт Румас (куратор), Ярек Бартолович, Пьотр Вижиковський, Гжегож Кламан, Катажина Козира, Конрад Кузишин, Збігнев Лібера, Роберт Румас, Пьотр Ярос, Ігор Подольчак, Ігор Дюрич, Валентин Раєвський, Олег Тістол, Микола Маценко, Василь Цаголов, АЄС, Олексій Бєляєв, Тетяна Ліберман, Анатолій Осмоловський, Геннадій Устіян, ФЕНСО, Фонд Мазоха

Майбутнє настало. Українське мистецтво 90-х (1999.06.18 - 1999.08.18)
Оксана Чепелик, Олександр Гнилицький, Гліб Катчук, Василь Цаголов, Сергій Братков, Максим Мамсіков, Кирило Проценко, Ілля Чічкан, Олександр Ройтбурд, Ігор Гусєв, Мирослав Кульчицький, Вадим Чекорський, Олег Кулик, Ігор Подольчак, Ігор Дюрич, Фонд Мазоха, Іван Цюпка, Арсен Савадов, Савадов-Сенченко, Георгій Сенченко, Олександр Харченко, Група швидкого реагування, Борис Михайлов

Майбутнє настало. Українське мистецтво 1990-х (1999.09.09 - 1999.09.30)
Оксана Чепелик, Олександр Гнилицький, Гліб Катчук, Василь Цаголов, Сергій Братков, Ілля Чічкан, Мирослав Кульчицький, Вадим Чекорський, Олег Кулик, Іван Цюпка, Кирило Проценко, Савадов-Сенченко, Арсен Савадов, Георгій Сенченко, Олександр Харченко, Наталя Філоненко, Ігор Подольчак, Олександр Ройтбурд, Ігор Гусєв, Максим Мамсіков, Фонд Мазоха, Ігор Дюрич, Група швидкого реагування, Борис Михайлов

Ukraine Berlin (2002.02.07 - 2002.04.02)
Олександр Гнилицький, Кирило Проценко, Олександр Верещак, Маргарита Зінець, Дмитро Дульфан, Іван Цюпка, Василь Цаголов, Гліб Катчук

На межі. Українське мистецтво 1985–2004 (2015.05.30 - 2015.10.04)
Тетяна Кочубінська (куратор), Бйорн Гельдхоф (куратор), Юрій Лейдерман, Сергій Братков, Леонід Войцехов, Олег Голосій, Павло Маков, Влада Ралко, Олександр Ройтбурд, Арсен Савадов, Андрій Сагайдаковський, Георгій Сенченко, Олег Тістол, Фонд Мазоха, Василь Цаголов, Оксана Чепелик, Ілля Чічкан, Юрій Рупін, Нацпром, Борис Михайлов